Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Wessel Nijholt: “Ik wil projecten begeleiden die waarde toevoegen aan onze dienstverlening aan lokale kerken”

Als projectleider begeleidt Wessel Nijholt (33) een scala aan organisatiebrede projecten bij de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. “Door projecten net dat extra zetje te geven kunnen we onze dienstverlening verbeteren.”

• Vanuit de sport naar Defensie en  daarna een studie hbo theologie
  • Aansluitend diaconaal werker bij Lutherse Diaconie in Amsterdam en Haarlem
  • Sinds 2020 werkzaam bij dienstenorganisatie Protestantse Kerk, eerst bij Jong Protestant en nu als organisatiebrede projectleider

Mijn hart volgen

“Mijn loopbaan begon in de sportwereld en een paar jaar later ging ik als beroepsmilitair bij Defensie aan de slag, maar ik liep een blessure op en kon dat werk niet meer doen. Omdat ik altijd al mooi vond om iets met mijn geloof te doen, volgde ik mijn hart en ging weer aan de studie. Ik koos voor een praktische hbo opleiding theologie. Na mijn studie ben ik gaan werken als diaconaal werker bij de Lutherse diaconie in Amsterdam en Haarlem.

Geloof handen en voeten geven

Na 2,5 jaar in het diaconale werkveld wilde ik graag een andere kant van het werkveld verkennen. Daarbij viel mijn oog op een vacature bij Jong Protestant. Ik had al lokale ervaring in het jeugdwerk, en wilde dat ook wel landelijk ondersteunen. Zo kon ik op een andere manier weer mijn geloof handen en voeten geven. Toen de dienstenorganisatie kort daarna in een transitie terechtkwam werden rollen en taken anders verdeeld. Ik kreeg de kans om als projectleider aan de slag te gaan om de organisatiebrede projecten te begeleiden. Overzicht houden, coördineren en aansturen zijn taken waar ik goed in ben en plezier in heb.

Steeds verbeteren

Met input van anderen maak ik plannen om gestructureerd te kunnen werken aan een goed eindresultaat. Dat kan alleen door goede samenwerking tussen verschillende teams in de organisatie. Daarbij ben ik de verbindende schakel tussen uitvoering en opdrachtgever.

Daarnaast ben ik voorzitter van de Young Board, een denktank van jonge collega’s binnen de dienstenorganisatie. We willen daarbij jonge generaties in de kerk een stem geven zodat zij volwaardig mee kunnen doen in de kerk. Een grote opgave, maar hiermee kunnen we verschil maken.

Grotere plaatje

Werken bij de dienstenorganisatie betekent het grotere plaatje zien van het kerkenwerk. Je werkt samen met bevlogen collega’s die hart hebben voor de kerk. Ik voel me geroepen om de dienstverlening aan lokale gemeenten steeds een stap verder te brengen.

Kijken of er ook een vacature voor jou is bij de Protestantse Kerk? Check het op protestantsekerk.nl/vacatures.

Lees hoe Harold Heezen zich geroepen voelt als applicatiebeheerder bij de dienstenorganisatie: